Warzywa i owoce antidotum na jesienną chandrę

Dieta, której podstawę stanowią warzywa i owoce nie tylko korzystnie wpływa na zdrowie. To również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju.

Jesień to szczególna pora roku, która potrafi zarówno urzekać feerią barw, jak i znacząco oddziaływać na samopoczucie, wprowadzając nas w stan obniżonego nastroju. Żeby uchronić się od melancholii zaleca się włączyć do codziennej diety co najmniej 0,5 kg sezonowych warzyw i owoców. Warto je jeść na surowo, ale też w postaci kiszonek.

Witamina C dobra nie tylko na odporność
Dostępne jesienią w obfitości papryka, brukselka, kalarepa, brokuły, jabłka, gruszki czy śliwki to bardzo dobre źródło witaminy C, która w znacznym stopniu wpływa na poprawę odporności, ale może także poprawić humor. – Udowodniono, że ten niezwykły antyoksydant zmniejsza symptomy „jesiennej chandry”, pomagając organizmowi zatrzymać inwazję wolnych rodników i zregenerować się po stresujących wydarzeniach dnia codziennego – podkreśla Agnieszka Piskała-Topczewska (na zdjęciu), specjalista ds. żywienia i ekspert kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”.

Postaw na zielone
Kolejnym ważnym składnikiem odżywczym, który „łagodzi” skołatane nerwy są witaminy z grupy B. Zmniejszają one napięcie, dodają energii i uczestniczą (głównie witamina B6) w syntezie serotoniny, czyli hormonu szczęścia i odprężenia. Znajdziemy je przede wszystkim w zielonych warzywach, a także w kiełkach, kaszach, rybach i ciemnym pieczywie. Do witamin z grupy B zalicza się również kwas foliowy. On także ma dobroczynny wpływ na nasz układ nerwowy i pracę mózgu, uczestniczy w produkcji serotoniny, a jego niedobór objawia się sennością i ogólnym zmęczeniem. W kwas foliowy bogate są zwłaszcza zielone warzywa liściaste takie, jak: kapusta, sałata, szpinak, brokuły czy brukselka. Specjalista ds. żywienia zaznacza, że zaleca się spożywać je przede wszystkim na surowo, ponieważ kwas foliowy jest wrażliwy na działanie wysokiej temperatury.

„Antydepresanty” domowej produkcji
Nie tylko jesienią, ale przez cały rok warto też sięgać po domowej roboty kiszonki. – To naturalne probiotyki, które wspomagają florę jelitową odpowiedzialną również za nasze samopoczucie. Dobre bakterie nie tylko usprawniają trawienie, ale i wpływają na reakcje chemiczne zachodzące w mózgu związane z nastrojem. Dlatego dodatek kapusty lub ogórków kiszonych do obiadu to dobry sposób na to, by poprawić sobie humortłumaczy Agnieszka Piskała-Topczewska. Ekspert kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!” dodaje, że do kiszenia, poza kapustą i ogórkami, doskonale nadają się także inne warzywa: buraki, kalafior, marchew, biała rzodkiew, cebula, czosnek, fasolka szparagowa, botwinka, bakłażany, papryka, a nawet owoce np. śliwki, jabłka i gruszki. Ważne jest, żeby zawierały one dużo cukru i wody, być świeże, zdrowe i dojrzałe.

Na „dzień dobry”
Chcąc utrzymać pozytywne nastawienie od samego rana, warto sięgnąć po garść orzechów włoskich lub pestek naszej rodzimej dyni. Oba te produkty zawierają znaczącą dawkę kwasów tłuszczowych omega-3, które, jak udowodniono, korzystnie wpływają nie tylko na poziom cholesterolu, ale również na poprawę humoru przekonuje specjalista ds. żywienia. Nasza dieta powinna także obfitować w produkty zawierające chrom, czyli warzywa strączkowe (groch, fasolę, soczewicę, cieciorkę), a dodatkowo szpinak, pomidory, brokuły, jabłka, pełnoziarniste produkty zbożowe i mięso. Dlaczego jest to ważne? Otóż, chrom to składnik mineralny niezbędny w procesie przyswajania cukru. A, gdy jemy za dużo żywności wysokoprzetworzonej (np. typu fast food), możemy doprowadzić do niedoboru tego pierwiastka, a w konsekwencji – do krótkich stanów hipoglikemii (niskiego stężenia glukozy we krwi). Jej objawami są m.in. bóle głowy, drażliwość, napady nudności, stany lękowe, apatia, obniżenie nastroju – wyjaśnia Agnieszka Piskała-Topczewska.

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Warzywa i owoce – na szczęście!” sfinansowana została ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych. Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej:

Strona główna

oraz na profilu na Facebooku: www.facebook.com/warzywaiowocenaszczescie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *