Moc ukryta w dyni

Jesień to pora królowania dyni. Pełne cennych wartości odżywczych są zwłaszcza znajdujące się w jej wnętrzu nasiona. Sprawdźcie jak wiele prozdrowotnych właściwości posiadają.

Największą zaletą pestek dyni jest bogactwo minerałów: magnezu, fosforu, miedzi, potasu, żelaza i… cynku, który w sezonie jesienno-zimowym odgrywa ważną rolę, gdyż wzmacnia nasz układ immunologiczny. Pestki tego zachwycającego kolorem, wielkością, różnorodnością odmian, ale też i smakiem warzywa zawierają także witaminy z grupy B – tiaminę i ryboflawinę, które – w połączeniu z minerałami – dbają o układ nerwowy i prawidłowy metabolizm energetyczny.Ponadto, nasiona dyni są dobrym źródłem witaminy E, chroniącej organizm przed stresem oksydacyjnym. Dostarczają także białka i błonnika pokarmowego, który jest niezbędny do prawidłowego trawienia i pomaga oczyścić organizm ze złogów i toksyn. W pochodzących z ekologicznych upraw pestkach dyni Helio Natura owych niezwykle cennych i bardzo nam potrzebnych składników jest całe bogactwo. Co więcej, nie zawierają one żadnych sztucznych dodatków ani konserwantów.

Długa lista kulinarnych zastosowań
Nasiona dynia mają również te zaletę, że mogą pojawić się w naszym menu pod wieloma postaciami. Sezon na dynię nie może obejść się bez pysznej, rozgrzewającej zupy – kremu, naturalnie w duecie z delikatnie prażonymi pestkami, które doskonale komponują się także z jesiennymi surówkami i sałatkami (poniżej podajemy przepis na jedną z nich). Nasiona dyni warto dodawać do: koktajli, musli, smoothies, jogurtów czy owsianek. Można nimi posypywać dipy, musy, hummusy lub przyrządzać z nich wyśmienite sosy, np. pesto, i przeróżne pasty kanapkowe. Jako dodatek do przeróżnych domowych wypieków lub „materiał” na apetyczne dekoracje do ciast też z powodzeniem ą posłużą. Pestki dyni (w szczególności te ekologiczne) świetnie sprawdzają się również w roli zdrowej przekąski do podgryzania i pochrupania podczas chłodnych wieczorów, spędzanych z książką czy przed telewizorem.

Jesienna sałatka z chrupiącymi pestkami dyni
Składniki:
1-2 garście rukoli, 2 ugotowane buraki, 150 g sera feta, pestki dyni Helio Natura, 4 łyżki oliwy z oliwek, sok z cytryny, sól, pieprz.

Wykonanie:
Pestki dyni prażymy na suchej patelni. Ugotowane lub upieczone buraki obieramy ze skórki i kroimy. Na talerzu układamy umyte i osuszone liście rukoli, pokrojone buraki i ser feta. Całość polewamy oliwą z oliwek z dodatkiem soku z cytryny, następnie doprawiamy solą i pieprzem oraz posypujemy pestkami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *