E.Leclerc z wizytą u lokalnych producentów żywności

Żywność regionalna budzi niesłabnące zainteresowanie polskich konsumentów, którzy doceniają jej smak, jakość oraz walory zdrowotne. Grupa E.Leclerc po raz kolejny stworzyła przegląd najciekawszych produktów z tej kategorii w ramach akcji Nasze Regiony Mają Talent. Tegoroczna edycja przedstawia kilkadziesiąt produktów z Podlasia, Kresów, Pomorza i Kaszub, Warmii i Mazur, Mazowsza, Wielkopolski, Śląska, Kujaw, Małopolski i Gór. Akcja potrwa do 29 kwietnia.

Żywność regionalna – blisko zdrowia i natury

Popularność żywności regionalnej wpisuje się w szerszy trend związany ze zdrową dietą oraz naturalnymi sposobami produkcji. Jak wynika z badania „Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej” przeprowadzonego w ubiegłym roku na zlecenie E.Leclerc, aż 48% Polaków wybiera produkty z tej kategorii kierując się troską o swoje zdrowie. Niemal połowa respondentów odpowiedziała również, że kupując żywność tradycyjną czy regionalną ma pewność co do pochodzenia produktu.

Produkty regionalne wpisują się w nowe trendy konsumenckie o charakterze globalnym, czyli dbałość o zdrowie przy poszanowaniu środowiska naturalnego, etnocentryzm konsumencki czy powrót do przeszłości, autentyczności. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, że jakość produktów żywnościowych wpływa na ich zdrowie, stąd poszukują żywności bardzo wysokiej jakości – mówi prof. dr hab. Anna Dąbrowska ze Szkoły Głównej Handlowej.

Połączenie lokalności, ekologii i dbałości o zdrowie znalazło swoje odzwierciedlenie w kampanii Nasze Regiony Mają Talent. Przykładem są wyroby firmy Wasąg z Lubelszczyzny, które zostały włączone do akcji. Jest to przedsiębiorstwo rodzinne, mieszczące się w otulinie Roztoczańskiego Parku Narodowego. Od 2004 r. Wasąg zajmuje się produkcją ekologicznych mięs i wędlin. Większość hodowców współpracujących z zakładem stanowią lokalni producenci z Roztocza i okolic. Zwierzęta w tych hodowlach są utrzymywane w warunkach dostosowanych do ich potrzeb oraz spożywają jedynie naturalne pasze. Taki sposób produkcji mięsa sprawia m.in., że zawiera ono mniej tłuszczu i wody od wyrobów konwencjonalnych.

Patriotyzm konsumencki, patriotyzm lokalny

Jednym z najważniejszych czynników, który skłania nas do wyboru żywności regionalnej
i tradycyjnej jest patriotyzm konsumencki. Ponad połowa Polaków sięga po tego rodzaju artykuły z myślą o wspieraniu polskiej gospodarki. Podobne zjawisko dotyczy lokalnego patriotyzmu konsumenckiego, czego dowodem są wyroby cieszące się szczególną popularnością w regionie, z którego pochodzą.

Lokalny patriotyzm konsumencki będący elementem etnocentryzmu konsumenckiego zyskuje na znaczeniu. Poprzez wspieranie rodzimych produktów konsumenci wpływają na zrównoważony rozwój regionów, wzrost przedsiębiorczości i zatrudnienia na tych obszarach. Wybierając lokalne produkty stawiamy na ich świeżość, a także na ich skład – dodaje prof. dr hab. Anna Dąbrowska.

W tę kategorię wpisuje się źródlana woda alkaliczna Święcicki Zdrój, rozlewana w miejscowości Żeromin w województwie łódzkim. Wygrywająca regionalne plebiscyty popularności, znana była miejscowym jeszcze przed wojną. Okoliczni mieszkańcy pobierali ją prosto ze źródła, które przed dwoma laty przekształciło się w rozlewnię. Profesjonalizacji produkcji towarzyszyło ożywienie lokalnej tradycji. W momencie założenia przedsiębiorstwa, jego właściciel podjął decyzję o renowacji znajdującego się niedaleko rozlewni dworku szlacheckiego należącego dawniej do Mazarakich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *