twnings-02

300 LAT HISTORII PICIA HERBATY

W dniu 28 września w Batidzie odbyło sie niezwykle spotkanie z marką Twinings. Przy śniadaniu i herbacie słuchaliśmy historii o zbieraniu delikatnych liści z krzewów, suszeniu i ich późniejszym parzeniu.

Herbata to obecnie, drugi po wodzie, najpopularniejszy napój na świecie. Niebagatelny udział w jej popularyzacji miała pochodząca z Wielkiej Brytanii rodzina Twiningów, która od początku XVIII wieku po dzień dzisiejszy zajmuje się produkcją herbaty. Propagatorem picia naparów z najszlachetniejszych mieszanek herbat jest przedstawiciel 10. już pokolenia herbacianej familii – Stephen Twining. Które herbaty TWININGS Polacy piją najchętniej, jak rozwinęła się ogólnoświatowa moda na picie tego napoju, jakie osobistości gustowały w produktach TWININGS na przestrzeni 300-letniej historii marki i dlaczego herbatę warto pić?

Pod względem spożycia herbaty Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie – przed nami są Wielka Brytania, Irlandia oraz Rosja. Średnio każdy Polak konsumuje rocznie około 1 kg herbaty. Spośród rozmaitych herbat TWININGS Polacy najchętniej sięgają po liściaste TWININGS Earl Grey oraz English Breakfast. Nie brakuje też amatorów herbaty TWININGS w torebkach – tu również królują klasyczne smaki czarnej herbaty. Coraz więcej polskich serc zdobywa też Lady Grey o nieco delikatniejszym smaku, który zawdzięcza dodatkowi skórki pomarańczy i cytryny z aromatem bergamotki, a także herbata aromatyzowana Apple & Cinnamon Flavoured Black Tea oraz zielona herbata Pure Green.

Marka TWININGS znana była Polakom już w czasach PRL-u, kiedy to jako towar luksusowy sprzedawana była w Pewexach. Obecnie wyłącznym dystrybutorem produktów brytyjskiej marki jest polski oddział międzynarodowego koncernu AB World Foods, a sprzedaż herbat TWININGS z roku na rok ciągle rośnie. Sukces skłonił firmę TWININGS do otwarcia w 2011 roku w Swarzędzu pod Poznaniem ultranowoczesnej fabryki, która produkuje 300 różnych mieszanek herbat (dziennie około 50 ton) i zaopatruje 90 krajów na świecie. Gdyby z 3 miliardów saszetek powstających rocznie w Swarzędzu wyjąć sznureczki to razem mierzyłyby 362 500 km, czyli prawie 10-krotną długość równika! A gdyby torebki ułożyć obok siebie zajęłyby powierzchnię 1 500 boisk do piłki nożnej!

Herbata to nie tylko aromatyczny, orzeźwiający napój. Posiada liczne właściwości zdrowotne: obniża cholesterol i zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby serca, wspomaga system immunologiczny, zapobiega próchnicy, a nawet chroni przed niektórymi typami nowotworów. Odkryta w 2737 p.n.e. przez chińskiego cesarza Shen Nung, do Europy dotarła w XVII wieku za sprawą Holendrów i Portugalczyków. W Wielkiej Brytanii oficjalnie pojawiła się w 1662 roku. Dzięki portugalskiej małżonce Karola II, Katarzynie de Bragança, która serwowała ją na dworze, napój szybko zyskał uznanie w kręgach arystokracji.

Obserwując rosnące zainteresowanie nowym, egzotycznym produktem, młody Thomas Twining postanowił w 1706 roku otworzyć kawiarnię Tom’s Coffee House przy Strand Street w Londynie i serwować w niej właśnie herbatę, jako alternatywę dla kawy i piwa. Choć wierzył w potencjał orzeźwiającego napoju, zapewne nie przypuszczał, że z biegiem lat moda na herbatę ogarnie cały świat, a jego niewielki, rodzinny biznes przekształci się w prawdziwe herbaciane imperium. TWININGS to dziś najstarsza na świecie marka herbat premium, która sprzedaje ponad 500 różnych produktów w 115 krajach!

Jeszcze w XVIII wieku herbata była towarem tak luksusowym, że 100 gramowe torebki zielonej Gunpowder Tea sprzedawane były za równowartość dzisiejszych 160 funtów brytyjskich, czyli blisko 800 złotych! Liście egzotycznego krzewu musiały przebyć daleką drogę z Indii, a dodatkowo ich import obłożony był wysokimi cłami. Dzięki staraniom Richarda Twininga – ówczesnego Prezesa Londyńskich Handlarzy Herbatą w 1784 roku obniżono opłaty. Ceny herbaty spadły i w ten sposób stała się dostępna dla wszystkich.

- Filozofia firmy TWININGS od zawsze była prosta – być w pełni oddanym produkcji herbat o najwyższej jakości i sprawić, by były dostępne dla wszystkich – mówi Stephen Twining – przedstawiciel rodziny, która stworzyła markę TWININGS i produkuje herbatę już od ponad 300 lat.

Od początku herbaty TWININGS cieszyły się uznaniem londyńskiej socjety. U schyłku swojego życia założyciel firmy miał klientów nawet na dworze królewskim, a gdy jego syn Daniel rozpoczął w 1749 roku eksport do Ameryki, jednym z klientów był gubernator Bostonu. - Wielbicielką produktów TWININGS była królowa Wiktoria. W 1837 roku nadała marce specjalne przywileje, mianując firmę oficjalnym dostawcą herbaty królewskiego dworu. Naszą herbatę piła również słynna XIX-wieczna pisarka Jane Austen, a ze współczesnych gwiazd: Madonna, Kate Moss czy Kylie Minogue – chwali się Stephen Twining.

W XIX wieku ceny herbaty spadały, a jej produkcja w Indiach rosła. Filiżanka tego napoju już na stałe weszła do codziennego życia. Nawet bombardowanie i racjonowanie żywności podczas II wojny światowej nie mogło powstrzymać zwyczaju spożywania podnoszącej morale herbaty TWININGS. Firma nieprzerwanie zaopatrywała walczącą Brytanię. Produkowała herbatę, która umieszczana była w paczkach Czerwonego Krzyża trafiających do jeńców wojennych, do Ochotniczej Służby Kobiet oraz do kantyn YMCA.

twinings-09_steve_twining

Stephen Twining

STEPHEN TWINING – BIOGRAFIA

Pije przynajmniej 9 filiżanek herbaty dziennie. Już w wieku 8 lat wiedział, że chce uczestniczyć w prowadzeniu rodzinnej firmy. Miało na to wpływ pewne zdarzenie: z racji swego pochodzenia, został poproszony przez nauczyciela geografii, by opowiedział kolegom i koleżankom z klasy o największym towarze eksportowym Indii – herbacie. Wyposażony w wiele próbek i informacje, które przekazał mu ojciec, ówczesny dyrektor firmy, Stephen dał swój pierwszy w życiu pokaz parzenia herbaty przed grupką 20 osób. Zadziwiony brakiem wiedzy swoich kolegów, zrozumiał, że musi szerzyć wiedzę o tym cudownym napoju.

Stephen jest przedstawicielem 10-tego pokolenia rodziny Twiningów. Urodził się 17 sierpnia 1963 roku w Wielkiej Brytanii. Na początku swojej kariery pracował w małym domu maklerskim w sektorze usług finansowych. Po kilku latach zatrudnił się w domu maklerskim zajmującym się tylko branżą herbaty i tam uczył się podstawowych umiejętności testowania tego napoju. W 1985 roku dołączył do firmy TWININGS. Po 9 latach na różnych posadach w dziale sprzedaży, Stephen został przeniesiony do centrali w Andover, gdzie obecnie sprawuje funkcję dyrektora ds. PR.

Stephen jest doświadczonym mówcą i rzecznikiem prasowym. Wiele podróżował przez Indię i Sri Lankę, by poznać tajniki branży herbacianej, co dało mu możliwości kontaktów z pierwszej ręki z tamtejszymi producentami i kupna najlepszych na świecie surowców do produkcji herbaty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>